
Viesti innostavasti
On tärkeä tiedottaa liikuntaneuvonnasta laajasti kaikille, jotka tapaavat työssään tai toiminnassaan ikäihmisiä. Terveydenhuollon ammattilaisilla, vanhustyöntekijöillä ja palveluneuvojilla on hyvä olla ajantasainen tieto tarjolla olevasta toiminnasta ja siitä, mihin asiakkaita voi ohjata. Myös säännölliset kontaktit ja infot ammattilaisten luona ovat osoittautuneet hyviksi keinoiksi lisätä tietämystä liikuntaneuvonnasta palveluna.
Liikuntaneuvontaa kannattaa esitellä siellä, missä ikäihmiset liikkuvat. Näin tavoitetaan niitäkin iäkkäitä, jotka eivät aktiivisesti hakeudu liikunnan pariin tai olettavat, ettei liikunta syystä tai toisesta sovi heille.
Apteekeissa henkilökunta kohtaa paljon liikuntaneuvonnasta hyötyviä ikäihmisiä, joten tietoa kannattaa viedä myös sinne. Erilaiset matalan kynnyksen neuvontapisteet esim. terveyskeskuksessa, liikuntahallilla, kauppakeskuksessa tai kirjastossa ovat hyviä paikkoja tavoittaa kohderyhmää. Myös erilaiset eläkeläis- ja muiden yhdistysten kokoontumiset, tapahtumat, kuten markkinat ja messut sekä luentotilaisuudet kannattaa hyödyntää palvelusta kertomiseen.
Liikuntaneuvonnasta kannattaa tiedottaa myös paikallislehdissä ja ilmoitustauluilla. Esitteen tulee olla houkuttava ja kohderyhmälle suunnattu. Tekstistä ja kuvituksesta tulee käydä ilmi, kenelle palvelu on tarkoitettu ja mitä se sisältää. Neuvonnasta on hyvä olla tietoa myös kunnan verkkosivuilla sekä digitaalisilla palvelualustoilla (esim. Palvelutietovaranto, lähellä.fi-sivusto). Toisto ja usean viestintäkanavan käyttö kannattaa.